Aprofite l'avinentesa per contar-vos l'experiència del cap de setmana passat al Palomar.
Em van convidar a una taula redona organitzada per l'Aplec de la dansà de la Vall d'Albaida per tal de parlar-ne sobre el futur de les danses i en eixa taula estaven des dels fundadors de l'Aplec de la Vall d'Albaida fa més de 20 anys, fins estudiosos de les danses, mestres de ball, balladors d'Ontinyent i jo.
La meua intenció era reenviar l'invitació a tots els pobles de l'Aplec Mariola, però quan me'n recordava que ho havia de fer, no estava davant l'ordinador i quan estava davant l'ordinador, no me'n recordava que ho volia fer. Demane em perdoneu.
D'aquelles converses vaig extraure algunes idees que vull compartir:
1)
- L'Aplec de la dansà de la Vall d'Albaida té una continuitat per què d'ell s'ha fet càrrec la Mancomunitat de municipis de la Vall d'Albaida i la Generalitat, i per tant hi ha un compromís dels Ajuntaments en dur endavant el projecte. Per això i tenint com a base l'Aplec, es fan publicacions, estudis, conferències, etc. que ajuden els grups i els pobles a tirar endavant, facilitant l'intercanvi de raonaments i experiències. És ben cert que a les nostres comarques no existeix cap Mancomunitat que recolze el projecte, però caldria anar pensant en alguna institució (o el que fora) que li done suport i que garantisca la continuitat, expansió i autenticitat al nostre projecte. Podriem pensar en si hi ha lagun diputat provincial, autonòmic o nacional que ens ajude a tirar-ho endavant per implicar institucions, si hi ha alguna entitat cultural amb autoritat reconeguda o no sé, és un debat que propose per anar pensant i no ser els pobrets de la beneficiència que ens toca ser de seguit.
- Vaig estar contant com hem anat fent entre els grups dels pobles de la Mariola, treballant com a pobles, el que ara és l'Aplec de Mariola que enguany va per la IV edició com estem treballant per la seua continuitat i els problemes que tenim ara per ara.
2)
- Hi va haver algú que atacava durament els grups de danses com si forem el dimoni. Els seus raonaments anaven per que en alguns pobles, havien anat algun grup de danses de fora i com que els de fora ho feien millor, la gent del poble havia deixat de ballar, i per que deien que els grups havien transformat massa els balls per a ser "balls d'escenari, de museu" i no balls de carrer on tot el món té dret a ballar, encara que no ho sapia fer bé del tot i, per això, els grups es mengen les ganes i traces de ballar de la gent de carrer.
- Vaig estar defenent tot el millor que vaig saber la faena dels grups en els pobles. Pense (i vaig dir) que cada grup en cada poble, ha estat fent allò que bonament ha entés que era el millor, que l'unic que fem els grups és organirtzar-nos per potenciar el ball, la música i les tradicions del nostre poble i si no hi ha qui ho espente, senzillament les coses es deixarien de fer i moririen ofegades pel món globalitzat que vivim, on les cultures més fortes (amb més poder econòmic) ofeguen les menudes. Vaig dir que el que caldria fer és reconeixer el treball dur, constant, contra el vent i moltes vegades solitari, que han fet els grups de danses al nostre País i que potser el que caldria fer no és arraconar els grups, sinó trencar els aillaments, sumar en lloc de restar, facilitar-ne la comunicació, l'intercanvi d'experiències i el debat amb el respecte a l'independència de cada grup i cada poble. I juntar-nos més vegades a cantar i a ballar, sen-se manies, per què sentim i portem l'essencia dels nostres pobles a les nostres entranyes.
Bé, no sé que en penseu, ja en parlarem si vos sembla bé.
Vaig a reenviar això a tots el Grups de l'Aplec i penjar-ho en el foro de la pàgina de l'Aplec =
http://www.aplecmariola.com/ per si algú vol opinar.
Ens vorem aviat. Salut i sort a tots.
Moixino